Co mają wspólnego filmy Aniołki Charliego, Diamenty są Wieczne, Big Lebowski, Zabójcza Broń 2 i Simpsonowie? Architekturę. Wszystkie filmy były kręcone w domach projektu Johna Lautnera.
Wydaje się, że Hollywood uwielbia architekta Johna Lautnera (1911 – 1994), wychowanka Franka Lloyda Wrighta, modernistę i jednego z najbardziej znanych architektów XX wieku. On przeciwnie, szczerze Hollywood nie znosił. Chociaż mieszkał i pracował w Los Angeles przez większość swojego życia o tym mieście mówił, że jest “tak brzydkie, że sprawia że jestem fizycznie chory”. Ta silna miłosno-nienawistna relacja pozwoliła stworzyć wiele pięknych budynków mieszkalnych w Kalifornii.
John Lautner żył w Los Angeles przez 50 lat. To właśnie tam mógł znaleźć odważnych, bardzo bogatych ludzi dla których, i wspólnie z którymi budował domy, które od tego czasu inspirują architektów na całym świecie. Jego domy, tak jak i mieszkańcy Hollywood, są prawdopodobnie najseksowniejszymi domami na świecie – te odważne struktury z ponętnymi opływowymi kształtami są ważnymi akcentami krajobrazu jednocześnie świetnie się w niego wpasowując.
Hollywood od dawna pokazuje nam, że mordercy, psychopaci i w ogóle źli ludzie kochają nowoczesny design. Domy Lautenera były świadkami głównie tragicznych scen filmowych. Najważniejszą z nich jest zapewne scena w Elrod House (1968), gdzie James Bond walczy z dwiema seksownymi kobietami (zobacz film poniżej).
Ken Adams, scenograf filmu Diamenty są wieczne o Elrod House powiedział tak:
“…Chciałem poszukać egzotycznie wyglądających miejsc w Palm Springs (…)i pokazano mi go [Elrod House], okazał się absolutnym strzałem w dziesiątkę dla potrzeb filmu. To była żelbetowo-betonowa struktura, bardzo nowoczesna i wspaniała. Powiedziałem: “zupełnie jak bym sam ją zaprojektował. Nic nie muszę robić.”
W filmie “Big Lebowski” inny dom Lautnera, James Goldstein House (1961), jest własnością producenta filmów pornograficznych. Ten sam dom pojawia się w filmie “Aniołki Charliego. Zawrotna prędkość”. W Zabójczej Broni 2 dom Garcia Residence (1964) należy do wroga Mela Gibsona, filmowego czarnego charakteru, i eksploduje na końcu, kiedy Mel Gibson wyładowuje na nim swoją furię (zobacz film poniżej). Słynny Chemosphere (1960) jest planem thrillera Briana De Palmy Body Double oraz…kreskówki The Simpsons. Dzieła Lautnera pojawiają się również w Iron Manie, Pulp Fiction, Mniej niż Zero, i ostatnio w filmie Samotny Mężczyzna, jako tło depresji głównego bohatera. Co najmniej jeden z jego filmów wystąpił też w filmie “dla dorosłych”.
Domy Lautnera są to bezsprzecznie architektura na najwyższym poziomie i nie zasługuje na tak surowe traktowanie, jakie otrzymała od Hollywood. Wciąż czekam, aż jakiś pozytywny i szczęśliwy bohater filmowy zamieszka w jednym z jego domów 🙂